OΛΘ, το κρίσιμο εξαγωγικό λιμάνι της χώρας

Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, έχει κεντρικό ρόλο στη συμβολή του ελληνικού λιμενικού συστήματος στην ανάπτυξη των διεθνών μεταφορών, παρά το γεγονός ότι ο Πειραιάς είναι το μεγάλο λιμάνι της χώρας μας, υποστήριξε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics και πρόεδρος της ONLINE DATA κ. Νίκος Ροδόπουλος, εξηγώντας ότι από τα containers των 6 εκατ. TEU’s που εκτιμάται ότι θα διακινηθούν το 2019 μέσω ΟΛΠ, μεγάλο μέρος είναι transhipment, δηλαδή μεταφόρτωση, ενώ στην περίπτωση του ΟΛΘ, από τις  περίπου 440.000 TEU’S, τα μισά θα είναι εξαγωγές.

Τα παραπάνω τονίσθηκαν από τον κ. Ροδόπουλο στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα «H οργάνωση της Διεθνούς Μεταφοράς ως εγγύηση ανάπτυξης Εμπορικών Δικτύων», που διοργάνωσε η ONLINE DATA από κοινού με την OPERATIONS CENTER και η οποία υποστηρίζεται από τους ΣΒΕ, ΣΕΒΕ και ΟΦΑΕ.

Αναλύοντας ο κ. Ροδόπουλος και συσχετίζοντας τη σημασία των λιμανιών με την ανάπτυξη των logistics στην Ελλάδα είπε πολύ χαρακτηριστικά ότι «οι προπέλες ήταν αυτές που έκαναν γνωστά τα logistcs στο ευρύτερο ελληνικό κοινό αλλά και σε πολλούς πολιτικούς και, πιο συγκεκριμένα, η έλευση της Cosco στον Πειραιά, μία απόφαση που οι Κινέζοι είχαν λάβει αρχικά το 1965¨.

Αναφερόμενος ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη ο ομιλητής τόνισε ότι η Θεσσαλονίκη και το Λιμάνι της, δεν συγκεντρώνει μόνο τη διακίνηση των φορτίων των Δυτικών Βαλκανίων, αλλά επιπλέον, ο ΟΛΘ βρίσκεται στο κέντρο της Ν.Α. Ευρώπης, από την Πολωνία έως την Ουκρανία.

Ευέλικτα εμπορευματικά κέντρα

Τα μεγέθη που πρέπει και μπορεί να αξιοποιήσει η Θεσσαλονίκη, μέσα από ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορά, είναι μεγάλα, καθώς βάσει του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για τις Μεταφορές ( σ.σ. σε διαδικασία αναθεώρησης) και με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ετησίως 4,5 δισ. τόνοι προϊόντων κινούνται προς τα γειτονικά κράτη- μέλη της ΕΕ κι’επιπλέον 1,8 δισ. τόνοι προς τα Δυτικά Βαλκάνια .

Η Ελλάδα, τονίσθηκε, χρειάζεται τοπικής εμβέλειας εμπορευματικά κέντρα, όχι τόσο μεγάλα σαν αυτά που σχεδιάζονται σε Αλεξανδρούπολη και στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, ενώ επίσης χρειάζεται βελτιώσεις στις συνδέσεις με τις όμορες χώρες , clusters και ψηφιακές επιχειρηματικές κοινότητες γύρω και μέσα από το Λιμάνια και, μαζί με αυτά, για την ανάπτυξη των υπηρεσιών εξυπηρέτησης των εμπορευματικών ροών.

Σ. Θεοφάνης: Στόχος η επέκταση του 6ου προβλήτα

Παίρνοντας το λόγο ο πρόεδρος και δ/νων σύμβουλος της ΟΛΘ Α.Ε. κ. Σωτήρης Θεοφάνης, τόνισε ότι αν δεν τελειώσει το μεγάλο έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, «όσοι μιλάνε για τη Θεσσαλονίκη σαν κέντρο μεταφορών στη Βαλκανική, απλώς ψεύδονται», προσθέτοντας ότι πολλοί έχουν ενοχληθεί επειδή το νέο μάνατζμεντ έχει ξεκινήσει το συγκεκριμένο έργο.

Η Θεσσαλονίκη μπορεί πράγματι να γίνει το κέντρο μεταφορών στη Βαλκανική, αλλά υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις οι οποίες μάλιστα συνδέονται με το Λιμάνι. Πιο συγκεκριμένα, το Λιμάνι χρειάζεται οπωσδήποτε τη σύνδεση με main lines  ναυτιλιακών εταιρειών  για να αναπτυχθεί.  Επίσης, στην επόμενη τριεταία θα πρέπει οπωσδήποτε να αυξηθεί η δυναμικότητα του ΟΛΘ για να μη χαθεί το έδαφος που έχει κερδηθεί με τις βελτιωτικές παρεμβάσεις που έχει κάνει η νέα διοίκηση, μειώνοντας τον χρόνο αναμονής  των πλοίων από τις 28,5 ώρες σε 4,5 ώρες. Κρίσιμη επιπλέον είναι η διασυνδεσιμότητα του ΟΛΘ με τα μεταφορικά δίκτυα, οδικό και σιδηροδρομικό, αλλά και το επίπεδο της λειτουργικής διασυνδεσιμότητας, που θα εξασφαλίζει ταχείες διαδικασίες εξυπηρέτησης των φορτίων.

Καταλήγοντας ο κ. Θεοφάνης υπογράμμισε ότι τα έργα στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, θα πρέπει να τελειώσουν πολύ γρήγορα, όπως και εκείνα που θα του επιτρέψουν να γίνει ελκυστικό στην προσέλκυση φορτίων.

ΑΑΔΕ και μεγάλα έργα Πληροφορικής

Η ΑΑΔΕ, με νέα έργα και δράσεις ενισχύει συνεχώς τις προσπάθειες ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου στο πλαίσιο της Ενωσιακής Πολιτικής και Νομοθεσίας, τόνισε η κα. Σοφία Παπαγιάννη, προϊσταμένη Δ’Τμήματος Τελωνειακής Οφειλής & Ταμειακής Διαχείρισης , Διεύθυνσης Τελωνειακών Διαδικασιών, ΑΑΔΕ.

Μέσα στο 2019, πρόκειται να δημοπρατηθούν δύο μεγάλα έργα Πληροφορικής για τα οποία υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και που θα υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα τριετίας. Όπως είπε η κα. Παπαγιάννη, το ένα αφορά το λεγόμενο ‘single window’, τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες μίας στάσης μέσως ενιαίας θυρίδας και, το άλλο, τη δημιουργία ενός Ηλεκτρονικού Περιβάλλοντος χωρίς Χαρτί, όπως προβλέπει ο νέος Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας.

Στις προσπάθειες δημιουργίας ενός απλουστευμένου, ευέλικτου και ηλεκτρονικού περιβάλλοντος για τις τελωνειακές διαδικασίες , θα συμβάλλει και η αναμόρφωση της νομοθεσίας για τη λειτουργία ελευθέρων οικονομικών ζωνών, εντός των οποίων θα είναι απλουστευμένες οι τελωνειακές διαδικασίες , ταχύτερες και μικρότερο το κόστος διεκπεραίωσης.

Θεσσαλονίκη και συνδυασμένες μεταφορές

Ο ΟΛΘ και η Θεσσαλονίκη έχουν το πλεονέκτημα να βρίσκονται στο κέντρο μίας αγοράς 20 εκατ. ατόμων σε ακτίνα 600 χλμ. , μίας αγοράς που θα μεγαλώνει τα επόμενα χρόνια, γι’ αυτό ακριβώς και θα πρέπει το Λιμάνι και το γύρω από αυτό οικοσύστημα μεταφορών να γίνει ανταγωνιστικότερο σε όρους κόστους, χρόνου και επιπέδου παρεχόμενων υπηρεσιών, υποστήριξε η κ. Μαρία Μποϊλέ, αναπλ. καθ. Ναυτιλιακών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και δ/ντρια Τομέα για Οικονομικά & Περιβαλλοντικά Θέματα, Θαλάσσιες & Αεροπορικές Μεταφορές του ΙΜΕΤ.

Η ομιλήτρια έδωσε έμφαση στη σημασία των συνεργιών μεταξύ των εμπλεκομένων μερών ώστε να δημιουργηθεί μία Αλυσίδα Αξίας , μέσω της οποίας θα μπορούν να δρέψουν οφέλη οι επιχειρήσεις του όλου συστήματος συνδυασμένων μεταφορών πέριξ του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Το Λιμάνι δε, πρόσθεσε, μπορεί να έχει πολλαπλασιαστική επίδραση στην επιχειρηματική δραστηριότητα που εξυπηρετεί το εμπόριο, διασυνδεόμενο με την ενδοχώρα του και έχοντας πρόσβαση σε άλλες αγορές.

Την εκδήλωση χαιρέτισε ο αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών Κεντρικής Μακεδονίας κ. Στάθης Αβραμίδης , ενώ τους ομιλητές προσφώνησε η managing director της OPERATIONS CENTER κ. Μαριλένα Αργυρού.

Πηγή: .grtimes.gr