Congestion στον ορίζοντα…

Μέτρα για να μην μείνουν «αμανάτι» εμπορευματοκιβώτια λαμβάνουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια και όχι μόνο καθώς οι αρρυθμίες στην εφοδιαστική καλά κρατούν. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές επιχείρηση αποφυγής της συμφόρησης φορτίων στα λιμάνια σε εξέλιξη καθώς η Κίνα σταδιακά επανέρχεται στους προ COVID-19 ρυθμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία η 2Μ (MAERSK-MSC) και CMA-CGM έλαβαν μέτρα προκειμένου να αποφευχθεί η συγκέντρωση φορτίων που είχαν παραγγελθεί από την Ευρώπη προ της επέλασης του κορωνοϊού αλλά τώρα που η παραγωγή της Κίνας ενεργοποιήθηκε τα φορτία αυτά βρίσκονται καθ’ οδόν προς τις αγορές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι με μεγάλο μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού να μην λειτουργεί λόγω των μέτρων αποκλεισμού, τα εμπορευματοκιβώτια μπορεί να καταλήξουν να αφήνονται στους τερματικούς σταθμούς, προκαλώντας συμφόρηση.

Ουσιαστικά το μεγάλο πρόβλημα, στην παρούσα φάση, αποτελούν τα in tranzit φορτία τα οποία πιθανολογείται ότι θα «ξεμείνουν» στα ενδιάμεσα λιμάνια σε χώρους εναπόθεσης καθώς φορτωτές επιδιώκουν να καθυστερήσουν την τελική παράδοση των εμπορευμάτων στους τελικούς προορισμούς.  Πρόθεση των εταιριών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων είναι να παράσχουν  περισσότερους χώρους εναπόθεσης για τα φορτία αυτά ώστε να δώσουν την ευελιξία στους φορτωτές να κερδίσουν χρόνο μέχρι της αποστολής στον τελικό προορισμό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων σε θέματα συνδυασμένων μεταφορών η επιχειρούμενη διασπορά θα αποσοβήσει το μπλοκάρισμα στα ευρωπαϊκά λιμάνια που οι αντοχές τους δοκιμάζονται καθώς στην εφοδιαστική αλυσίδα έχουν παρατηρηθεί προβλήματα κυρίως με το έμψυχο δυναμικό καθώς ισχύουν τα μέτρα ασφαλείας στα εσωτερικά σύνορα της ΕΕ για την αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού.  Τα περισσότερα προβλήματα πάντως έχουν καταγραφεί στις οδικές μεταφορές καθώς οδηγοί ελέγχονται από τις τοπικές αρχές με αποτέλεσμα πολύωρες καθυστερήσεις στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων με φορτηγά οχήματα από λιμάνι σε λιμάνι κάτι που είναι σύνηθες τόσο για το δίκτυο των λιμένων της Β. Θάλασσας όσο και της Μεσογείου.