Τροποποιούνται SOLAS και MARPOL- Υποχρεωτική από το 2026 η αναφορά απολεσθέντων εμπορευματοκιβωτίων

Η υποεπιτροπή του ΙΜΟ για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων πραγματοποίησε την 8η συνεδρίασή της, μια υβριδική (CCC 8) συμφώνησε σε σχέδιο νέων απαιτήσεων για την υποχρεωτική αναφορά απολεσθέντων εμπορευματοκιβωτίων στη θάλασσα. Ειδικότερα, η υποεπιτροπή συμφώνησε επί σχεδίων τροποποιήσεων των συνθηκών SOLAS και MARPOL. Τα σχέδια τροποποιήσεων του κεφαλαίου V της SOLAS, σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, θα υποβληθούν στην Επιτροπή Ασφάλειας στη Θάλασσα (MSC), με σκοπό την έγκρισή τους έως την MSC 107 (άνοιξη 2023) και την επακόλουθη έγκρισή τους από την MSC 108.

Τα σχέδια τροπολογιών προσθέτουν νέες παραγράφους στον κανονισμό 31 του κεφαλαίου V της SOLAS σχετικά με τα μηνύματα κινδύνου. Σύμφωνα με αυτές, ο πλοίαρχος κάθε πλοίου που εμπλέκεται στην απώλεια εμπορευματοκιβωτίων, πρέπει να κοινοποιεί αμελλητί και στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα στοιχεία ενός τέτοιου συμβάντος στα πλοία που βρίσκονται κοντά, στο πλησιέστερο παράκτιο κράτος, καθώς και στο κράτος της σημαίας. Το κράτος σημαίας θα υποχρεούται να αναφέρει την απώλεια εμπορευματοκιβωτίων στον ΙΜΟ.

Επιπλέον, τα σχέδια τροπολογιών προσθέτουν επίσης μια νέα παράγραφο στον κανονισμό 32 του κεφαλαίου V της SOLAS σχετικά με τις πληροφορίες που απαιτούνται σε μηνύματα κινδύνου, προσδιορίζοντας τις πληροφορίες που πρέπει να αναφέρονται, συμπεριλαμβανομένων, εφόσον υπάρχουν, της θέσης, του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων κ.λπ.

Το σχέδιο τροποποίησης του άρθρου V του πρωτοκόλλου Ι της σύμβασης MARPOL – Διατάξεις σχετικά με τις αναφορές περιστατικών που περιλαμβάνουν επιβλαβείς ουσίες, σύμφωνα με το άρθρο V σχετικά με τις διαδικασίες αναφοράς, θα προσθέσει μια νέα παράγραφο που θα λέει ότι «Σε περίπτωση απώλειας εμπορευματοκιβωτίων, η αναφορά που απαιτείται από το άρθρο II παράγραφος 1 στοιχείο β) υποβάλλεται σύμφωνα με τις διατάξεις των κανονισμών V/31 και V/32 της SOLAS».

Επιπλέον, η υποεπιτροπή συμφώνησε ότι τα σχέδια τροπολογιών θα πρέπει να τεθούν σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2026. Συμφωνήθηκε συγκεκριμένα ότι η Γραμματεία του ΙΜΟ θα αναπτύξει τη σχετική ενότητα στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Ολοκληρωμένου Συστήματος Πληροφοριών για τις Θαλάσσιες Μεταφορές (GISIS) του ΙΜΟ για την παραλαβή εκθέσεων από τα κράτη σημαίας.