Σ. Θεοφάνης: Στόχος τα έργα στο λιμάνι να ξεκινήσουν Πρωτοχρονιά του 2019

Τη βούληση της νέας διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) για έναρξη από την 1η Ιανουαρίου του 2019 “ή έστω στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του νέου έτους” σειράς έργων, που περιλαμβάνονται στις υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ, στο λιμάνι, μετέφερε σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Σωτήρης Θεοφάνης, στη διάρκεια παρουσίασης των αποτελεσμάτων της σε οικονομικούς αναλυτές στην έδρα της.

Ο ίδιος επισήμανε ότι η διοίκηση “περιμένει από τα υπουργεία να τη διευκολύνουν στο να γίνει γρήγορα η ωρίμανση των έργων”, καθώς -όπως επανέλαβε- στόχος της είναι οι υποχρεωτικές επενδύσεις (σ.σ. στις οποίες τη μερίδα του λέοντος κατέχει το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας) να ολοκληρωθούν σε τέσσερα έως τεσσεράμισι χρόνια από την έναρξή τους, αντί των επτά που είναι η συμβατική της υποχρέωση.

“Αναμένουμε γρήγορες αδειοδοτήσεις και να μην υπάρχει σύγκρουση αρμοδιοτήτων μεταξύ φορέων του δημοσίου. Εκτιμούμε ότι θα υπάρχει θετική ανταπόκριση” τόνισε, ενώ γνωστοποίησε ότι στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου, στις 6 Ιουνίου, έχει τεθεί ώς θέμα “να προχωρήσει ο διαγωνισμός για την πρόσληψη ανεξάρτητου μηχανικού που θα προχωρήσει την ωρίμανση των έργων”.

“Όχι στη συσσώρευση χρημάτων, ναι στις επενδύσεις”

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι αλλάζει η στόχευση της εταιρείας ως προς τη διαχείριση των ταμειακών της διαθεσίμων, καθώς στο εξής, αντί τα χρήματα να συσσωρεύονται στα ταμεία της, όπως προτιμήθηκε στο παρελθόν, θα κατευθύνονται και σε επενδύσεις, “όχι μόνο επειδή έχουμε υποχρέωση, αλλά κι επειδή το πιστεύουμε (ότι έτσι πρέπει να γίνει)”. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση έχει ήδη προωθήσει μια σειρά από ενέργειες, που θα της επιτρέψουν να υλοποιήσει τις προτεραιότητές της: σε αυτές περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η προμήθεια υπερσύγχρονου εξοπλισμού για τη διαχείριση φορτίων.

Στις 4 Ιουνίου ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια 12 νέων straddle carriers (σ.σ. Οχημάτων Στοιβασίας και Μεταφοράς Εμπορευματοκιβωτίων-ΟΣΜΕ), τα οποία θα προστεθούν σταδιακά στο δυναμικό του ΟΛΘ  μέχρι το τέλος του 2018, ενώ προχτές η εταιρεία προχώρησε και σε διαγωνισμό για τέσσερις νέες αρπάγες containers (εκ των οποίων δύο θα τοποθετηθούν σε ισάριθμες γερανογέφυρες και οι υπόλοιπες σε δύο ελαστικοφόρους γερανούς). Οι νέες αρπάγες θα επιτρέψουν να αποσυρθούν σταδιακά από την κυκλοφορία για επισκευές δύο γερανογέφυρες, ώστε να είναι δυνατή η χρήση τους, μέχρις ότου παραληφθούν δύο νέες που θα τις αντικαταστήσουν (οι οποίες θα παραγγελθούν έως το τέλος του 2018 και δεν περιλαμβάνονται στο πακέτο των υποχρεωτικών επενδύσεων, ύψους 180 εκατ ευρώ).

Περισσότερα εμπορευματοκιβώτια στο λιμάνι στο α΄τετράμηνο

Ο κ.Θεοφάνης παρουσίασε και τα μεγέθη διακίνησης στο λιμάνι για το πρώτο τετράμηνο του 2018, βάσει των οποίων υπάρχει αύξηση εμπορευματοκιβωτίων κατά 8,5% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, στα 134.539 TEUs. “Αν συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό”, εξήγησε, “στο τέλος του 2018 θα έχουμε συν 30.000 TEUs. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το λιμάνι βρίσκεται κοντά στο όρια της χωρητικότητάς του και για να εξυπηρετήσουμε την κίνηση θα πρέπει να αλλάξουμε εξοπλισμό”.

Η “πόρτα” του λιμανιού να βρίσκεται στα Βαλκάνια

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.Θεοφάνης και στην επιδίωξη για εντατική αξιοποίηση -και διεύρυνση- του φυσικού χώρου δραστηριοποίησης του ΟΛΘ. “Αυτό όμως, δεν μπορείς να το πετύχεις, αν δεν έχεις σχεδιασμό για δημιουργία εμπορευματικών κέντρων -dry ports- στις γειτονικές χώρες, ώστε η πόρτα του λιμανιού μας να μην είναι εδώ στη Θεσσαλονίκη, αλλά σε αυτές τις χώρες. Μέσα στο 2018 εκτιμώ ότι θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε συγκεκριμένες επιχειρηματικές κινήσεις σε αυτό το πεδίο” σημείωσε.

48 εργαζόμενοι με οκτάμηνες συμβάσεις

Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι προ δεκαπενθημέρου ξεκίνησε η διαδικασία πρόσληψης 48 νέων ατόμων με οκτάμηνες συμβάσεις, το 85% των οποίων θα στελεχώσουν θέσεις στην παραγωγή και όχι στα γραφεία. “Στόχος μας είναι να δώσουμε δουλειά και όχι να μειώσουμε την απασχόληση. Οι οκτάμηνες συμβάσεις είναι βέβαια προσωρινή λύση, αλλά μας δίνει μαξιλάρι χρόνου”.

Κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της ΟΛΘ ΑΕ για το 2017 (σ.σ. δείτε το σχετικό τηλεγράφημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ από 30/4, με τίτλο “Κατά 40,8% μειώθηκαν τα κέρδη προ φόρων του ΟΛΘ ΑΕ το 2017, παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 12,84%”), ο κ.Θεοφάνης υπενθύμισε ότι η εικόνα τους συνδέεται με το γεγονός ότι η διοίκηση προχώρησε σε impairment (σ.σ. απομείωση περιουσιακών στοιχείων), επανεκτίμηση της ωφέλιμης ζωής του μηχανολογικού εξοπλισμού του λιμένος και άνοδο των προβλέψεων, οι οποίες απηχούν με ρεαλιστικό τρόπο την επισφάλεια απαιτήσεων.

Ρεαλιστική αφετηρία

“Οφείλαμε να αποτυπώσουμε την πραγματική αξία των παγίων της εταιρείας, σε σχέση με τον δείκτη χρήσης τους (…) Σχηματίσαμε αναγκαστικά υψηλές προβλέψεις ύψους 3,5 εκατ. ευρώ για την κάλυψη του ενδεχόμενου κινδύνου μη επιστροφής της απαίτησης φόρων και δασμών από τα τσιγάρα (…) Ακούστηκε ότι αυτό το τελευταίο το κάναμε για αποφυγή φορολογίας. Μα οι προβλέψεις φορολογούνται! Θέλαμε γενικά να αποτυπώσουμε με καθαρό τρόπο την οικονομική αφετηρία της εταιρείας, να ξεκινήσουμε από ρεαλιστική αφετηρία. Αυτό αποτυπώνει το στίγμα της νέας διοίκησης” κατέληξε._

Θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των καθυστερήσεων στην πύλη 16 του λιμένος

Την εκτίμηση ότι μέχρι σήμερα το απόγευμα θα έχει αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των μεγάλων καθυστερήσεων, που σημειώνονται τα τελευταία 24ωρα στην Πύλη 16 του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να έχουν καταγραφεί ουρές φορτηγών έως και 2,5 χιλιομέτρων, διατύπωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης. Στη διάρκεια σημερινής παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων του ΟΛΘ στους αναλυτές, ο κ.Θεοφάνης απέδωσε “τη δύσκολη κατάσταση” στην Πύλη 16 σε έναν συνδυασμό παραγόντων: στο τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, τη χτεσινή απεργία και την ελλιπή διαθεσιμότητα εξοπλισμού λόγω παλαιότητας.

Ωστόσο, όπως είπε, στο πλαίσιο ενεργειών που ανελήφθησαν από κοινού με το Β’ Τελωνείο (το οποίο ευχαρίστησε δημοσίως), το συμβατικό φορτίο του λιμένος θα περνάει σήμερα -ενδεχομένως και αύριο- από άλλη πύλη (τη 10Α), ενώ παράλληλα η τελωνειακή διεκπεραίωση θα λειτουργήσει για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (μέχρι τις 11.30 απόψε) και σημαντικός αριθμός φορτηγών θα φορτωθούν με εμπορευματοκιβώτια στη διάρκεια της νύχτας. “Εκτιμούμε ότι με αυτές τις ενέργειες θα δοθεί σοβαρή ανάσα και ότι μέχρι αύριο το απόγευμα το πρόβλημα θα έχει αντιμετωπιστεί” σημείωσε, ενώ πρόσθεσε ότι η σημερινή διοίκηση του ΟΛΘ είναι δυστυχώς αναγκασμένη να αντιμετωπίσει προβλήματα που της κληροδοτήθηκαν.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε νωρίτερα σήμερα, ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ), Αναστάσιος Καπνοπώλης,επισήμαινε ότι το πρόβλημα στην Πύλη 16 «παρατηρείται τους τελευταίους μήνες, δημιουργώντας αλυσιδωτά προβλήματα στους επιχειρηματίες. Το ΒΕΘ έχει γίνει αποδέκτης παραπόνων επιχειρήσεων – μελών του, που αναγκάζονται σε πολύωρες καθυστερήσεις προκειμένου να προχωρήσουν σε φορτοεκφορτώσεις εμπορευμάτων. Τις ημέρες μάλιστα των αργιών, όπως η πρόσφατη του Αγίου Πνεύματος, η ταλαιπωρία χτυπάει κόκκινο». Ο ίδιος υπογράμμιζε ότι παρόλο που η αιτία του προβλήματος είναι γνωστή, καθώς υπάρχει μικρός αριθμός straddle carriers, των μηχανημάτων εδάφους που διαχειρίζονται τα containers, εντούτοις μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί λύση από την πλευρά του ΟΛΘ,  με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα ακόμη πρόβλημα. Υπενθυμίζεται ότι στην Πύλη 16 βρίσκεται σε εξέλιξη πολύμηνη -ήδη από τα μέσα Σεπτεμβρίου του 2017- αποχή των τελωνειακών από την τρίτη (νυχτερινή βάρδια)._

Συνεργασία ΟΛΘ με εμπειρογνώμονες για τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες της Θεσσαλονίκης γύρω από την ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Κατά περίπου…οκτώ φορές μειώθηκε πέρυσι, σε μόλις έναν χρόνο, ο αριθμός των επιβατών διεθνούς κρουαζιέρας που αφίχθησαν στη Θεσσαλονίκη, οι οποίοι δεν ξεπέρασαν τους 2.424, έναντι 18.875 το 2016, 25.356 το 2015, 19.720 το 2014 και 14.542 το 2013. Η κάθετη πτώση, που είχε διαφανεί και από στοιχεία που η ΕΛΙΜΕ (Ενωση Λιμένων Ελλάδας) είχε παρουσιάσει στις αρχές του έτους, επιβεβαιώθηκε από τα στατιστικά που παρουσιάστηκαν σήμερα σε οικονομικούς αναλυτές, στο πλαίσιο της σχετικής ετήσιας παρουσίασης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

‘Οπως εξήγησε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Σωτήρης Θεοφάνης, η πτώση συνδέεται και με την αναδιάρθρωση του χάρτη προσεγγίσεων διεθνώς, καθώς και με το ισχυρό πλήγμα που δέχτηκε η κρουαζιέρα στην Κωνσταντινούπολη (σ.σ. δεδομένου ότι η πόλη αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό για τα κρουαζιερόπλοια που “πιάνουν” εκεί, αλλά και στη Σμύρνη). Παρότι -όπως επανέλαβε ο κ.Θεοφάνης- ο στόχος για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας δεν αφορά αποκλειστικά τον ΟΛΘ, αλλά πρέπει να επιδιωχθεί από κοινού με τους φορείς της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, η διοίκηση αναπτύσσει σχεδιασμό και σε αυτό το πεδίο.

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του στόχου για την ανάπτυξη επαφών με φορείς της κρουαζιέρας διεθνώς και για τη δημιουργία ενός σημαντικού σχετικού προϊόντος για την πόλη της Θεσσαλονίκης, ο ΟΛΘ θα εκτιμήσει την κατάσταση που διαμορφώνεται σήμερα ως προς το σκέλος που αφορά στο λιμάνι, αλλά και τη μελλοντική προοπτική, σε συνεργασία με ειδικούς εμπειρογνώμονες. Εκτιμάται δε ότι τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο του 2018 θα είναι σε θέση να προβεί σε κάποιες πρώτες ανακοινώσεις, ώστε από το 2019 να αναληφθεί πιο συγκεκριμένη δράση σε αυτό το πεδίο.

“Η ευρύτερη περιοχή έχει αξιοθέατα που ο κάθε τουρίστας θα ήθελε να δει”

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της ΟΛΘ AE, Ρούι Πίντο (Rui Pinto), έκανε λόγο για το μεγάλο δυναμικό που έχει η Θεσσαλονίκη στο πεδίο της κρουαζιέρας: “‘Ολοι πιστεύουμε ότι το λιμάνι και η περιοχή ευρύτερα έχει τεράστιο δυναμικό, γιατί υπάρχουν αξιοθέατα, που ο κάθε τουρίστας θα ήθελε να δει. Αυτό το λιμάνι όμως, ως προορισμός κρουαζιέρας, είναι και μέρος ενός  δικτύου λιμανιών και άρα (…) επηρεάζεται (…) αν κάποιες περιοχές έχουν αστάθεια. Κύριο μέλημά μας είναι να κατανοήσουμε την αγορά και για αυτό ζητήσαμε τη συνδρομή ειδικού συμβούλου για τους επόμενους 12 μήνες. Να δούμε ποια είναι τα ισχυρά σημεία και ποιες οι αδυναμίες (του λιμανιού ώς προορισμού κρουαζιέρας) ώστε κατανοώντας τα να δουλέψουμε για να προωθήσουμε το προϊόν. Η πρώτη μας αίσθηση από τις συζητήσεις με εμπειρογνώμονες στην αγορά είναι ότι η τάση είναι προς όφελός μας (…). Το 2019 είμαστε αισιόδοξοι ότι, αφού βρούμε ποιες είναι οι κινητήριες δυνάμεις αυτής της αγοράάς, μπορούμε να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη πιο ελκυστική, για να προσελκύσουμε περισσότερους (τουρίστες-επιβάτες κρουαζιερόπλοιων)”.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγες εβδομάδες, ο κ.Θεοφάνης ανακοίνωσε -στο πλαίσιο τουριστικού συνεδρίου των πέντε διμερών επιμελητηρίων στη Θεσσαλονίκη- και την αξιοποίηση του εμβληματικού κτηρίου του επιβατικού σταθμού του λιμένος Θεσσαλονίκης (παλιού τελωνείου) “με μεικτές και πολύμορφες χρήσεις, που θα υποστηρίζουν και τον τουρισμό κρουαζιέρας”._

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ