Πειραιάς: Ταράζει τα λιμνάζοντα ύδατα το master plan του ΟΛΠ

Δεν αρμενίζουμε στραβά αλλά στραβός είναι ο γιαλός. Τη γνωστή παροιμία φαίνεται πως επιδιώκουν να επιβεβαιώσουν για μία ακόμη φορά στην ιστορία του πρώτου λιμανιού της χώρας φορείς που συνεχίζουν με το ένα ή το άλλο τρόπο να αντιδρούν στους όποιους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς από όπου και αν προέρχονται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση του master plan που είχε παρουσιάσει πρόσφατα ο ΟΛΠ (COSCO) και το οποίο προβλέπει έργα και παρεμβάσεις που θα αλλάξουν «επι τα βελτίω» την συνολική εικόνα του λιμανιού αλλά και θα εξαλείψουν ελλείψεις δεκαετιών χάρη στις οποίες οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων διαχρονικά προσπερνούν τον Πειραιά. Το οξύμωρο στην υπόθεση είναι ότι ενώ όλοι ομνύουν στην κρουαζιέρα και στα καλά της διαχρονικά, όταν παρουσιάζονται σχεδιασμοί ανάπτυξης, αρχίζουν οι «γρίνιες» και οι ενστάσεις μερικές εκ των οποίων έφτασαν στα άκρα. Οι προηγούμενες, κρατικώς ελεγχόμενες, διοικήσεις του ΟΛΠ απέκτησαν πικρές εμπειρίες όταν αποτόλμησαν να παρουσιάσουν, και παρουσίασαν…, σχέδια ανάπτυξης της παγόδας, των επιλιμένιων χώρων του ΟΛΠ, δεχόμενες την δριμεία κριτική από την πλευρά μερίδας φορέων της πόλης που κατέληγαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει κίνδυνος αλλοίωσης της φυσιογνωμίας του Πειραιά και εν δυνάμει εμπορικού ανταγωνισμού… Περίπου 25 χρόνια το μόνο συμπέρασμα που εξάγεται είναι ότι δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα με τελικό αποτέλεσμα οι τουρίστες να προσπερνούν την πόλη και το λιμάνι.
Χθες ρεπορτάζ του ΑΠΕ κατέγραψε τις πρώτες, και όχι τελευταίες, όπως φαίνεται, αντιδράσεις . Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει «οι σχεδιασμοί που περιλαμβάνονται στα σχέδια της Cosco για την ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, έως το 2021 (master plan), εξετάστηκε σε ευρεία σύσκεψη στην Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά με τη συμμετοχή δημάρχων της περιοχής, εκπροσώπων επιμελητηρίων και του εμπορικού συλλόγου.
Στη συνάντηση συμμετείχαν ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Παναγιώτης Χατζηπέρος, ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γεώργιος Γαβρίλης, ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης, ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας Χρήστος Βρεττάκος, ο δήμαρχος Περάματος Ιωάννης Λαγουδάκης, η δήμαρχος Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου, υπηρεσιακοί παράγοντες και εμπλεκόμενοι φορείς.
Στη σύσκεψη εκφράστηκαν απόψεις και παρατηρήσεις αναφορικά με τη διαβούλευση που βρίσκεται σε εξέλιξη για το αναπτυξιακό πρόγραμμα του λιμανιού, ενώ ο κάθε δήμαρχος αναμένεται να τοποθετηθεί επί του θέματος μετά και την ανάλογη ενημέρωση που θα υπάρξει στα δημοτικά συμβούλια.
Σύμφωνα με πληροφορίες, κοινή διαπίστωση των περισσότερων συμμετεχόντων ήταν ότι ο χρόνος της διαβούλευσης που δόθηκε από τη διοίκηση του ΟΛΠ αναφορικά με τις προτάσεις για το master plan είναι ανεπαρκής, καθώς όπως πολλοί τόνισαν οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στο λιμάνι του Πειραιά από την κινεζική διοίκηση είναι πολύ σοβαρές και θα καθορίσουν τις δραστηριότητες των παραλιμένιων περιοχών σε βάθος τουλάχιστον 25ετίας.
Τονίστηκε επίσης ότι η διοίκηση του ΟΛΠ θα πρέπει να καταθέσει τις μελέτες που αφορούν τον κατασκευαστικό τομέα, το κυκλοφοριακό και το περιβάλλον, ενώ κάποιοι διαφώνησαν με τις μεγάλης κλίμακας εμπορικές δραστηριότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν στο λιμάνι.
Τονίστηκε επίσης ότι κτίρια και ξενοδοχεία που θα κατασκευαστούν μέσα θα πρέπει να είναι εναρμονισμένα με τους πολεοδομικούς κανονισμούς της πόλης, ενώ ζητήθηκε να προχωρήσει και η κατασκευή Μουσείου Ενάλιων Αρχαιοτήτων.
Αναφορικά με τις αποθήκες Logistics που προβλέπεται να κατασκευαστούν στο Ικόνιο, ορισμένοι από τους συμμετέχοντες ανέφεραν ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα αναπτύσσεται μέσα στον αστικό ιστό, ενώ εξετάστηκε και η κατασκευή επισκευαστικού προβλήτα μεγάλων γιοτ στην περιοχή Γ1.
Επίσης τέθηκε θέμα και με τον νέο προβλήτα πετρελαιοειδών, καθώς κάποιοι ανέφεραν ότι ουσιαστικά κατοχυρώνεται η παρουσία των εταιρειών πετρέλευσης στην περιοχή και στον αστικό ιστό της πόλης.
«Απαιτούμε πλήρη σεβασμό του Συντάγματος και της ελληνικής νομοθεσίας για την προστασία των περιφερειακών ζωνών στη στεριά και τη θάλασσα καθώς και του περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι είμαστε αρνητικοί σε οποιαδήποτε δημιουργία ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στην περιοχή της Σαλαμίνας (Κυνόσουρα) που προστατεύεται αυστηρά» αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωσή τους ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Παναγιώτης Χατζηπέρος και η δήμαρχος Σαλαμίνας Ισιδώρα Νάννου
Προσθέτουν επίσης ότι προτείνουν τη δημιουργία μουσείου και θεματικού πάρκου για την ανάδειξη των ευρημάτων και την αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, που αποτελεί Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.

Ποια Αρχή έχει ρόλο;

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ το master plan του λιμανιού του Πειραιά αναμένεται να εξεταστεί και σε σύσκεψη που συγκάλεσε η Δημόσια Αρχή Λιμένων στο υπουργείο Ναυτιλίας με τη συμμετοχή εκπρόσωπων δημάρχων και φορέων.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του ΟΛΠ απέστειλε επιστολή προς τα αρμόδια υπουργείο Ναυτιλίας και Οικονομικών, αναφέροντας ότι υπεύθυνη αρχή για την παρακολούθηση της σύμβασης παραχώρησης είναι η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων και ότι η Δημόσια Αρχή Λιμένος δεν έχει αρμοδιότητα να διαβουλευθεί για το θέμα του master plan.

Να σημειωθεί, ότι η ΟΛΠ Α.Ε. παρουσίασε τις προτάσεις της για το master plan του Λιμένος Πειραιά τη Δευτέρα 22/01/2018. Όπως αναφέρει, η σύνταξη του προγραμματικού σχεδίου για την ανάπτυξη και λειτουργία του Λιμένα Πειραιά έγινε σύμφωνα με όλους τους νόμους και κανονισμούς γενικής εφαρμογής, καθώς και όλους τους ισχύοντες ρυθμιστικούς κανόνες, τη μεθοδολογία και τις προδιαγραφές που παρατίθενται στο έγγραφο με τίτλο «Προδιαγραφές Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης Λιμένων Διεθνούς Ενδιαφέροντος», τους κανόνες και τις κατευθυντήριες γραμμές για την κατάρτιση προγραμματικών σχεδίων, όπως παρατίθενται στη σύμβαση παραχώρησης.