Ξεκινάει μία εμβληματική επένδυση- Επιχαίρει ο ΣΥΡΙΖΑ για την απόφαση της ΕΣΑΛ

Μια εμβληματική επένδυση για την Ελλάδα, που ταλανίζονταν καθηλωμένη επί σειρά ετών, ξεκινά άμεσα μετά την χθεσινή απόφαση της ΕΣΑΛ να εγκρίνει το master plan της ΟΛΠ Α.Ε. το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 611,8 εκατομμυρίων ευρώ.

Η σημαντική αυτή εξέλιξη, επιβεβαιώθηκε κατά την διάρκεια της επίσκεψης του Προέδρου της ΟΛΠ Α.Ε. κ. YU Zenggang στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Γιάννη Πλακιωτάκη.

Ο κ. YU ευχαρίστησε τόσο την Ελληνική κυβέρνηση, όσο και τον κ. Πλακιωτάκη προσωπικά για την καθοριστική συμβολή του στην ταχεία προώθηση της επένδυσης της ΟΛΠ Α.Ε. η οποία εγκρίθηκε μέσα σε τρεις μόνο μήνες, επισημαίνοντας ότι η COSCO Shipping ήταν και παραμένει ένας ισχυρός σύμμαχος της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας καθοριστικά στην ανάπτυξη του τόπου.

Ο κ. Πλακιωτάκης εξέφρασε την πλήρη ικανοποίηση του για το γεγονός πως μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση, η οποία αντιμετώπισε για χρόνια προσκόμματα και ταλανίστηκε από ιδεοληψίες, παίρνει πλέον τον δρόμο της υλοποίησης, ανοίγοντας μια νέα σελίδα στις άριστες σχέσεις Ελλάδας και Κίνας.

Οι επενδύσεις που έχει σχεδιάσει η ΟΛΠ Α.Ε. αναβαθμίζουν το λιμάνι του Πειραιά και δημιουργούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, Την ίδια στιγμή, η έγκριση του master plan αποδεικνύει ότι πλέον η χώρα μας είναι φιλική σε επενδύσεις εκείνες που διακρίνονται από όραμα, αλλά και ρεαλισμό και δημιουργούν πραγματική προστιθέμενη αξία.

Στόχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής παραμένει οι επενδύσεις που το αφορούν, να εξελίσσονται με γοργούς ρυθμούς, πάντα με βάση την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, διασφαλίζοντας το συμφέρον όχι μόνο της Ελληνικής οικονομίας αλλά και της κοινωνίας.

Ν. Σαντορινιός : «Νίκη της νομιμότητας»

«Η χθεσινή απόφαση της ΕΣΑΛ αποτελεί μια νίκη της νομιμότητας. Όλοι όσοι αγωνίστηκαν για την προστασία του περιβάλλοντος, τη βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών και την εφαρμογή νόμιμων όρων λειτουργίας της επένδυσης της ΟΛΠ ΑΕ, μπορούν να αισθάνονται δικαιωμένοι. Τα δυο νέα έργα που προτάθηκαν από την ΟΛΠ, αυτό της επέκτασης του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και της επέκτασης του Car Terminal στο Κερατσίνι και στη Δραπετσώνα, είτε αποσύρθηκαν από την ΟΛΠ ΑΕ είτε απορρίφθηκαν», αναφέρει σε σημερινή δήλωσή του ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, Νεκτάριος Σαντορινιός.

Στη δήλωσή του, ο κ.Σαντορινιός προσθέτει ότι «η κυβέρνηση και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, που από το βήμα της ΔΕΘ βιάστηκε να ανακοινώσει με στόμφο τις νέες επενδύσεις της ΟΛΠ, παρακάμπτοντας το στάδιο της έγκρισης, λες και η υλοποίηση ήταν δεδομένη, βρίσκονται εκτεθειμένοι για ακόμη μια φορά».

«Η απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) να απορρίψει την πρόταση για επέκταση του car terminal στον Νέο Μόλο Δραπετσώνας και την πρόταση για επέκταση του container terminal, με τη δημιουργία τέταρτης προβλήτας που είχε συμπεριληφθεί στο νέο master plan της Cosco, βρίσκεται σε θετική κατεύθυνση, αλλά, σε καμία περίπτωση, δεν μας καθησυχάζει», αναφέρει σε δήλωσή του ο δήμαρχος Κερατσινίου- Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος.

Το τμήμα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ

Η χθεσινή απόφαση της ΕΣΑΛ να απορρίψει το έργο της επέκτασης του container terminal και η απόσυρση από την ΟΛΠ ΑΕ της πρότασης για την επέκταση του Car Terminal στο νέο μόλο της Δραπετσώνας, αποτελεί σημαντική νίκη όλων όσων αγωνίστηκαν ενάντια στην υλοποίηση δύο έργων, η οποία θα είχε βαρύτατες συνέπειες στη ζωή των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα και θα οδηγούσε στην απώλεια μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στη ναυπηγοεπισκευή.

Η χθεσινή ανακοίνωση βέβαια του Υπουργείου για το αποτέλεσμα της συνεδρίασης της ΕΣΑΛ, προσπαθεί να υποβαθμίσει την σημασία της μη υλοποίησης των νέων επενδύσεων. Ειδικότερα, το Υπουργείο προτάσσει την είδηση ότι η ΕΣΑΛ επιβεβαίωσε την έγκριση του Master Plan και των επενδύσεων που περιέχει, οι οποίες ωστόσο είχαν εγκριθεί και  στη συνεδρίαση της 25ης Σεπτεμβρίου και οι οποίες ήταν είτε ήδη εγκεκριμένες (υποχρεωτικές επενδύσεις) είτε είχαν γίνει αποδεκτές (πρόσθετες επενδύσεις – καθώς ο ΟΛΠ δεν είχε επανυποβάλλει σχέδιο Master Plan) σε παλαιότερες συνεδριάσεις της ΕΣΑΛ.

Σήμερα, ο κ. Πλακιωτάκης σε νεότερη δήλωση του πανηγυρίζει για την έγκριση ήδη εγκεκριμένων ή ήδη αποδεκτών επενδύσεων, με τους όρους που έθετε η ΕΣΑΛ στο παρελθόν και κατακεραύνωνε τότε η Νέα Δημοκρατία, “ξεχνώντας” να αναφέρει την απόρριψη και την απόσυρση δυο σημαντικών έργων για τα οποία στο παρελθόν δήλωνε “ιδιαίτερη ικανοποίηση”.

Η χθεσινή απόφαση αλλά και η ανάρτηση στη Διαύγεια της απόφασης της 25ης Σεπτεμβρίου αφήνει ωστόσο απόλυτα εκτεθειμένη την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Ειδικότερα:

  1. O αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στις 30 Αυγούστου με δήλωση του εξέφραζε την ιδιαίτερη ικανοποίηση του για την κατάθεση του νέου “βελτιωμένου master plan” όπως το χαρακτήριζε, ενώ προανήγγειλε ουσιαστικά την έγκριση του στο σύνολο του αναφερόμενος σε υλοποίηση σημαντικών έργων ύψους 800 εκατομμυρίων. Η χθεσινή ανακοίνωση του Υπουργείου αναφέρεται “ σε μια σημαντική επένδυση 611,8 εκατομμυρίων ευρώ”.

Πως ο αρμόδιος Υπουργός προεξοφλούσε την υλοποίηση των νέων πρόσθετων έργων ύψους 190 εκατ. περίπου, πριν ακόμα αποφασίσει το αρμόδιο θεσμικό όργανο, η ΕΣΑΛ, και παρά το γεγονός ότι γνώριζε τις ισχυρές αντιρρήσεις που υπήρχαν από το σύνολο των φορέων ;

  1. Στην απόφαση της 25ης Σεπτεμβρίου 2019 της ΕΣΑΛ δεν περιλαμβάνονται έργα τα οποία είχε απορρίψει η Επιτροπή σε προηγούμενες αποφάσεις της (MALL, ναυπηγείο MEGA YACHTS κλπ). Όταν τα έργα αυτά απορρίφθηκαν από την ΕΣΑΛ κατά τη διάρκεια της θητείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η απόφαση αξιολογήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία και τα φιλικά της μέσα ως αποτέλεσμα της αντιεπενδυτικής στάσης του ΣΥΡΙΖΑ.

Σήμερα, η ορθή, μη συμπερίληψη τους στην τελευταία απόφαση της ΕΣΑΛ, πως αξιολογείται από τους ίδιους;

  1. Στην απόφαση της ΕΣΑΛ της 25ης Σεπτεμβρίου αναφέρεται ορθά ότι “ Σε περίπτωση τροποποίησης ή συμπλήρωσης του εν θέματι Master Plan, αυτό να κατατεθεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ προς έγκριση κατόπιν γνώμης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου”. Η απαίτηση της ΕΣΑΛ κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να αξιολογηθεί το Master Plan απο το ΚΑΣ και το ΚΣΝΜ επικρίθηκε σφόδρα ως μη αναγκαία και γραφειοκρατική.

Όσοι υποστήριζαν αυτή τη θέση, πως τοποθετούνται σήμερα για τη νέα απόφαση της ΕΣΑΛ;

  1. Στην απόφαση της ΕΣΑΛ της 25ης Σεπτεμβρίου περιλαμβάνονται ορθά, σημαντικοί περιορισμοί και προϋποθέσεις που αφορούν κυρίως σε θέματα περιβάλλοντος και πολιτισμού σχεδόν για κάθε επενδυτικό έργο που περιλαμβάνεται στο Master Plan (πχ ανάγκη υποβολής μελέτης για την προστασίας του Κονώνειου τείχους και του ταφικού μνημείου του Θεμιστοκλή και υποβολή μελέτης στις συναρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΠΠΟΑ προς έγκριση κατόπιν γνώμης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου|). Όταν τέθηκαν οι ίδιοι ή ανάλογοι περιορισμοί στις αποφάσεις της ΕΣΑΛ κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία και τα φιλικά της μέσα, τους ενέτασσαν σε μια εχθρική προς τους επενδυτές στάση του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψη του στον ΟΛΠ, δήλωνε ως αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι “ δεν πρέπει σε καμία περίπτωση η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς να χρησιμοποιείται ως άλλοθι για την καθυστέρηση επενδύσεων” ενώ η κ. Ζαχαράκη με αφορμή την κήρυξη μέρους του λιμένα Πειραιά ως αρχαιολογικής ζώνης από το ΚΑΣ δήλωνε ότι  «Οι ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορούν άλλο να ταλαιπωρούν την Ελλάδα”.

Σήμερα τοποθετούνται ανάλογα ή ανακάλυψαν την ανάγκη τήρησης της νομιμότητας; Σήμερα πως αξιολογούν τις προϋποθέσεις που θέτει στην Απόφαση της η ΕΣΑΛ;  Η αλήθεια είναι ότι σήμερα είναι πλήρως εκτεθειμένοι, καθώς αποκαλύπτεται ότι  προσπάθησαν να εξαπατήσουν τον ελληνικό λαό βαφτίζοντας την προσπάθεια ενός αυτοτελούς οργάνου για επιβολή της τήρησης της νομιμότητας ως “άλλοθι” για την καθυστέρηση των επενδύσεων και ως ιδεοληψία του ΣΥΡΙΖΑ.

Επισημαίνεται ότι η ίδια η απόφαση της ΕΣΑΛ επιβάλλει μεγάλο αριθμό αλλαγών και διορθώσεων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις που τέθηκαν για να θεωρηθεί το σχέδιο εγκεκριμένο. Ωστόσο, το ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί αφορά στον τρόπο διαπίστωσης της συνδρομής αυτών των προϋποθέσεων. Θα πρέπει να κατατεθεί νέο σχέδιο στην ΕΣΑΛ στο οποίο θα έχουν ενσωματωθεί οι παρατηρήσεις;  Θα απαιτηθεί εκ νέου Απόφαση;

Επισημαίνουμε ότι, αποτελεί ασέβεια προς το θεσμό της ΕΣΑΛ και στα μέλη της Επιτροπής να κατατίθεται από τον ΟΛΠ την ίδια ημέρα της συνεδρίασης, νέο σχέδιο Master Plan (νέα επικαιροποιημένη έκδοση όπως αναφέρεται, σημ 39, στην παράγραφο 2 της 80ης Απόφασης στα  “Έχοντας Υπόψη”), και να ζητείται η έγκριση του από την Επιτροπή την ίδια ημέρα, λαμβάνοντας υπόψη και τον μεγάλο όγκο της μελέτης (σχέδιο σχεδόν χιλίων σελίδων συνοδευόμενο από πίνακες και διαγράμματα αρκετών τόμων). Η αποδοχή αυτής της πρακτικής του ΟΛΠ αποτελεί προσβολή στο κύρος της Επιτροπής.

Η Cosco θα διαχειρίζεται το λιμάνι του Πειραιά για άλλες 3 δεκαετίες περίπου.  Οι πόλεις γύρω από το λιμάνι με τους κατοίκους τους και την δική τους οικονομική ζωή ήταν εδώ και θα είναι και πολλές δεκαετίες μετά.   Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος συνύπαρξης μεταξύ αυτών των δύο πλευρών.  Αυτονόητο είναι ότι πρέπει να τεθούν κανόνες που θα γίνονται σεβαστοί από όλες τις πλευρές και από όλες τις πολιτικές ηγεσίες.  Ο ΣΥΡΙΖΑ το προηγούμενο διάστημα κατάφερε να δημιουργήσει και να κάνει σεβαστό ένα τέτοιο πλέγμα κανόνων.  Στον πυρήνα της σκέψης του ήταν και παραμένει

  • Ο σεβασμός των αναγκών των πολιτών των επιλιμένιων δήμων.
  • Η διάχυση του πλούτου που παράγεται στο λιμάνι στην περιφερειακή οικονομία και η ανάπτυξη συνεργειών.
  • Η προστασία του περιβάλλοντος.
  • Οι εργασιακές σχέσεις.

Το επόμενο διάστημα θα είμαστε παρόντες προκειμένου να υπερασπιστούμε και να εμβαθύνουμε αυτό το πλαίσιο καλής γειτονίας