«Κλείδωσε» Στην έκτη θέση ο Πειραιάς το 2024

Οι 15 κορυφαίοι λιμένες εμπορευματοκιβωτίων της ΕΕ ανακάμπτουν έντονα την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2024 μετά από ένα δύσκολο 2023
Ενώ το 2023 χαρακτηρίστηκε από ισχυρή έως μέτρια μείωση της κίνησης στα περισσότερα λιμάνια, οι πρώτοι εννέα μήνες του 2024 έφεραν διψήφια ανάπτυξη σε 6 από τα 15 κορυφαία λιμάνια.
Σύμφωνα με το  Portoeconomics οι επιπτώσεις της κρίσης της Ερυθράς Θάλασσας και των σχετικών τροποποιήσεων του ναυτιλιακού δικτύου εξακολουθούν να είναι ανιχνεύσιμες στη Δυτική Μεσόγειο και τις ακτές του Ατλαντικού, με το Sines, τη Βαρκελώνη και τη Βαλένθια να καταγράφουν ισχυρή ανάπτυξη. Επίσης, η Gioia Tauro καταγράφει διψήφια ανάπτυξη. Η Marsaxlokk ενισχύεται κατά 2,3%. Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης της Algeciras γνώρισε μόνο μια μέτρια αύξηση της κυκλοφορίας, αντιμετωπίζοντας τον ισχυρό ανταγωνισμό από την ταχέως αναπτυσσόμενη Tanger Med, η οποία είναι διπλάσια από το μέγεθός της και βρίσκεται στην αντίθετη πλευρά του στενού του Γιβραλτάρ. Η Λας Πάλμας πλησιάζει τη Μαρσέιγ και θα μπορούσε ενδεχομένως να μπει στο top 15 μέχρι το τέλος του έτους, χάρη σε αύξηση 10,1% τους πρώτους εννέα μήνες του 2024. Η αύξηση αυτή βασίζεται σε όγκο εμπορευματοκιβωτίων 1,2 εκατομμυρίων από το προηγούμενο έτος. Εν τω μεταξύ, το ελληνικό λιμάνι του Πειραιά αντιμετώπισε σημαντικές απώλειες κίνησης. Η Ανατολική Μεσόγειος μετατράπηκε σε θαλάσσιο αδιέξοδο λόγω της δραματικής πτώσης των διελεύσεων της Διώρυγας του Σουέζ.
Μεταξύ των τριών κορυφαίων λιμένων της ΕΕ, το βελγικό λιμάνι της Αμβέρσας-Μπριζ παρουσιάζει μακράν τις καλύτερες επιδόσεις με αύξηση 6,8% σε ετήσια βάση, περισσότερο από το τριπλάσιο της ανάπτυξης του κοντινού Ρότερνταμ. Ο όγκος του Αμβούργου έμεινε στάσιμος. Το Bremerhaven είδε μια πολύ υγιή ανάπτυξη της κυκλοφορίας. Σημειώστε ότι τα στοιχεία για τους γαλλικούς λιμένες αφορούν το 1ο εξάμηνο του 2024.
Όσον αφορά τη Βαλτική, το λιμάνι του Γκντανσκ σημείωσε διψήφια ανάπτυξη παρά τις συνεχιζόμενες εργασίες επέκτασης τερματικού σταθμού στον κόμβο της Βαλτικής. Η Klaipeda δεν είναι στη λίστα των 15 κορυφαίων, αλλά θα χειριστεί περισσότερα από 1 εκατομμύριο και πάλι φέτος. Η Gdynia πλησιάζει επίσης το όριο του 1 εκατομμυρίου TEU.
Εάν οι τρέχουσες τάσεις επισκεψιμότητας συνεχιστούν καθ ‘όλη τη διάρκεια του 2024, οι 15 κορυφαίες κατατάξεις θα αλλάξουν μέχρι το τέλος του έτους. Οι λιμένες της Μπενελούξ του Ρότερνταμ και της Αμβέρσας-Μπριζ αναμένεται να παραμείνουν οι μεγαλύτεροι λιμένες εμπορευματοκιβωτίων στην ΕΕ με σημαντικό περιθώριο. Εάν οι τρέχουσες τάσεις ανάπτυξης συνεχιστούν για το υπόλοιπο του έτους, η διαφορά στον όγκο εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ αυτών των δύο μεγάλων λιμένων θα συρρικνωθεί σε λιγότερο από 0,5 εκατομμύρια TEU. Το χάσμα μεταξύ Ρότερνταμ και Αμβούργου διευρύνεται σε περισσότερα από 6 εκατομμύρια TEU. Η Βαλένθια αναμένεται να ξεπεράσει τον Πειραιά και να γίνει το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της ΕΕ το 2024 και περίπου 2 εκατομμύρια TEU από τον όγκο του Αμβούργου. Επίσης, η Αλχεθίρας θα μπορούσε να ξεπεράσει τον Πειραιά, ωθώντας το ελληνικό λιμάνι στη θέση 6 ακολουθούμενο από τη Βαρκελώνη. Η γαλλική HAROPA αναμένεται να κερδίσει δύο θέσεις για να φτάσει στη δέκατη θέση της κατάταξης.