Πολύ σημαντικά ήταν τα συμπεράσματα που εξήχθησαν στη χθεσινή ημερίδα ενημέρωσης των φορέων διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων της Ηλείας, που διοργάνωσαν στον Πύργο, οι Γενικοί Γραμματείς του Υπουργείου Ναυτιλίας, Διονύσης Καλαματιανός και Χρήστος Λαμπρίδης καθώς αναλύθηκαν διεξοδικά οι διατάξεις του νέου Νόμου 4504/2017. Ενός νομοθετήματος, που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε και ο Ηλείος Γ.Γ. Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Καλαματιανός, είναι πολύ σημαντικό καθώς προάγει την αναπτυξιακή πορεία της ναυτιλίας και των λιμανιών και δημιουργεί τις συνθήκες εκείνες, ώστε να προχωρήσουν τα έργα στα λιμάνια.
Στη διάρκεια της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο συνεδριακό κέντρο της Π.Ε. Ηλείας στον Πύργο έγινε αναφορά στα έργα που θα αναβαθμίσουν τα λιμάνια του Κατακόλου και της Κυλλήνης, στους υψηλούς στόχους που έχουν τεθεί για την μετατροπή του λιμένα Κατακόλου σε λιμάνι επιβίβασης Home Port για την κρουαζιέρα και της ανάπτυξης εμπορικού τομέα στο λιμάνι της Κυλλήνης που χαρακτηρίστηκε «αναγκαία και εφικτή» καθώς επίσης και στη διαχείριση των Αλιευτικών Καταφυγίων Παλουκίου και Σκαφιδιάς από τους Δήμους.
Τα έργα που θα αναβαθμίσουν το λιμένα Κατακόλου
Κατά την εναρκτήρια ομιλία του, ο Ηλείος Γ.Γ. κ. Καλαματιανός έκανε συγκεκριμένη αναφορά στα έργα που θα αναβαθμίσουν το λιμένα Κατακόλου, επισημαίνοντας τα εξής: «1) Δημιουργία υποδομών Υδατοδρομίου το οποίο θα εντάξουμε σε ένα δίκτυο υδατοδρομίων και θα συνδέσουμε αεροπορικά το λιμάνι με άλλες περιοχές. 2) Η ανάπλαση της χερσαίας ζώνης λιμένα που θα το αναβαθμίσει λειτουργικά και αισθητικά. 3) Η αναβάθμιση της Μαρίνας καθώς η ναυσιπλοΐα αναψυχής αποτελεί βασικό πυλώνα για την εξέλιξη του λιμένα κ.α. Ήδη ο Υπ. Ναυτιλίας έχει προβεί σε χρηματοδότηση 100.000 ευρώ μέσω του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων σε συνεργασία με το ΔΛΤ για την εγκατάσταση νέων ελαστικών προσκρουστήρων και δεστρών στη νότια πλευρά του παλαιού τελικού προβλήτα του λιμένα. Σε συνεργασία με ΔΛΤ και το Δήμο Πύργου για να προχωρήσει η έγκριση της χρηματοδότησης για αντικατάσταση σκιάστρων. Σε εξέλιξη βρίσκεται και η έγκριση προγραμματικής σύμβασης μεταξύ ΔΛΤ και ΠΔΕ για την αναβάθμιση της χερσαία ζώνης ύψους άνω των 10 εκ. ευρώ» είπε υποστηρίζοντας ότι στόχος θα πρέπει να είναι, να μετατραπεί το λιμάνι Κατάκολο σε λιμάνι επιβίβασης Home Port για την κρουαζιέρα. Δηλαδή να γίνει σημείο εκκίνησης και τερματισμού της κρουαζιέρας και όχι μόνο ενδιάμεσος σταθμός. «Για να γίνει αυτό θα πρέπει να διασφαλιστεί η ύπαρξη ειδικού μόνιμου χώρου καθώς θα υπάρχει παραμονή πολλών επιβατών στο λιμάνι όπως και κατάλληλοι χώροι εξυπηρέτησης τουριστών. Επίσης θα πρέπει να υφίσταται σύγχρονη εθνική και τοπική σύνδεση του λιμανιού. Ακόμα είναι απαραίτητη η σύνδεση με διεθνή αεροδρόμιο και επαρκείς ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις. Με τη μετατροπή του λιμανιού σε λιμένα επιβίβασης θα διπλασιαστεί το όφελος από την κρουαζιέρα για την οικονομία της Ηλείας και θα διευρυνθούν οι επιχειρήσεις που ωφελούνται από αυτή επεκτείνοντας βέβαια και το κοινωνικό μέρισμα της σε περισσότερους χώρους».
Ανάπτυξη εμπορικού τομέα στο λιμάνι Κυλλήνης
Ο κ. Καλαματιανός χαρακτήρισε το λιμάνι της Κυλλήνης ως «σημαίνοντα λιμένα» καθώς ενώνει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Ιουνίου, τονίζοντας πως η επιβατική κίνηση τα τελευταία χρόνια είναι αυξανόμενη. «Ως Γ.Γ. Υπ. Ναυτιλίας και πρόεδρος του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών αναφέρω ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για τη καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών… Είναι σημαντικό να πούμε ότι το ΛΤ Κυλλήνης συμμετέχει ως εταίρος στο Μηχανισμό συνδέοντας την Ευρώπη 2014-2021. Σκοπός του είναι η δημιουργία υποδομών για ηλεκτροδότηση πλοίων κατά την παραμονή στο λιμένα. Η ανάπτυξη του λιμένα Κυλλήνης συνδέεται άμεσα με τα παρακάτω έργα: Ανακατασκευή ασφαλτοτάπητα πλησίον της νέας πύλης εισόδου, νέων εκδοτηρίων, καθώς και μελέτη καθαρισμού παραλιών ευθύνης ΔΛΤ Κυλλήνης πρ/σμου 100.000 ευρώ. Επίσης το έργο αντικατάστασης ηλεκτροφωτισμού λιμένα 58.000 ευρώ. Θα ήθελα να αναφέρω ότι η παράλληλη ανάπτυξη εμπορικού τομέα στο λιμάνι της Κυλλήνης είναι αναγκαία και εφικτή. Έτσι θα γίνει εφικτή η διεθνής προώθηση των εξαιρετικών προϊόντων της Ηλείας μας. Και σε αυτό το σκοπό μπορούν να συνδράμουν οι πρόσφατες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Ανδραβίδας για τη δημιουργία Επιχειρηματικού Πάρκου και ενεργειακής κοινότητας σε συνεργασία με το ΛΤ.».
Αλιευτικά Καταφύγια
Όσον αφορά τα Αλιευτικά Καταφύγια Παλουκίου και Σκαφιδιάς υποστήριξε πως είναι πολύ σημαντικά γιατί συμβάλουν στην τοπική οικονομία, απασχολούν και ενδιαφέρουν πολλές οικογένειες αλιέων αλλά και ευρύτερα συμπολιτών μας. «Ήδη για το Παλούκι γνωρίζεται ότι με πρωτοβουλία πολύ σύντομη ψηφίστηκε εντός του συγκεκριμένου νόμου η διάταξη που προβλέπει τη δυνατότητα ίδρυσης Δημοτικών Λιμενικών γραφείων στα πλαίσια των Δήμων πια, ώστε να λυθεί το μεγάλο πρόβλημα της διαχείρισης των αλιευτικών αυτών καταφυγίων που ταλαιπωρούσε πολύ κόσμο, πολλούς αλιείς. Πλέον άνοιξε δρόμος, υπάρχει η οδός, αναμένουμε τη συμπλήρωση από το υπ. Εσωτερικών της ΚΥΑ που έχει ήδη ετοιμάσει το Ναυτιλίας ώστε να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να υπάρχει πλέον διαχείριση από το Δήμο Ήλιδας του Αλιευτικού Καταφύγιου.
Για τη Σκαφιδιά που είναι επίσης σημαντικό, θα πρέπει σε συνεργασία το ΔΛΤΠύργου με το Δήμο Πύργου να ορίσουν χερσαία ζώνη λιμένα και να προχωρήσει η διαδικασία του συγκεκριμένου άρθρου του νόμου που προβλέπει πως μπορεί αυτό το αλιευτικό καταφύγιο να επισέλθει στη διαχείριση του ΛΤΠύργου».
Καταλήγοντας ο Ηλείος Γ.Γ. του Υπ. Ναυτιλίας σημείωσε ότι είναι αναγκαία να τεθούν αναπτυξιακοί στόχοι για την ανάπτυξη της Ηλείας και των λιμανιών της και πως όλοι οι εμπλεκόμενοι πρέπει να στοχεύσουν στον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και στη βελτίωση των παρεχόμενων λιμενικών υπηρεσιών. «Στην προσπάθεια αυτή το Υπουργείο και όλοι εμείς είμαστε αρωγοί».
Σημαντικό εργαλείο που δίνει λύσεις
Ο Γ.Γ. Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων (ΓΓΛΛΠΝΕ) Χρήστος Λαμπρίδης επισήμανε ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ημερίδα καθώς τους δίνεται η ευκαιρία να ακούσουν διαστάσεις της ναυτιλιακής πολιτικής που δεν τις έχουν εντοπίσει, ώστε να τις μετατρέψουν σε διατάξεις σχεδίων νόμων ή να τις μετατρέψουν σε εφαρμόσιμη πολιτική. «Το σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να δώσει λύσεις στους φορείς διαχείρισης των λιμανιών αλλά να δώσει ταυτόχρονα και τη δυνατότητα να δούμε πως αυτή η εφαρμογή μπορεί να γίνει με καλύτερο τρόπο. Το λιμενικό σύστημα είναι σε περίοδο αναδιαμόρφωσης. Εμείς πιστεύουμε ότι τα λιμάνια της χώρας μπορούν να αποτελέσουν βασικό σημείο ανάπτυξης. Σε μια περιοχή όπως η Ηλεία, πραγματικά το θέμα της διαχείρισης λιμανιών είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ξέρουμε ότι έχουμε ένα λιμενικό σύστημα σήμερα που δεν είναι βιώσιμο καθώς παρά τις προσπάθειες έχουν προβλήματα λειτουργίας, είναι υποστελεχωμένα, υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο δύσκολο στη λειτουργία του, δεν υπάρχει τεχνογνωσία ακόμα και στην είσπραξη των τελών το έργο είναι δύσκολο και αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε» είπε και πρόσθεσε πως είναι πολύ σημαντικό που η Αυτοδιοίκηση μπήκε δυναμικά στη διαχείριση- διοίκηση των λιμανιών υποστηρίζοντας πως πρέπει να έχει ισχυρή παρουσία ώστε να έχουμε ευέλικτο τρόπο λειτουργίας. «Ο νόμος αυτός έδωσε εργαλεία στην αυτοδιοίκηση και τα ΛΤ να λειτουργήσουν. Προσπαθήσαμε επίσης να αξιοποιήσουμε και άλλα εργαλεία που έχουμε στη διάθεση μας για να βοηθήσουμε τα ΛΤ μέσω του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για χρηματοδότηση έργων μικρής κλίμακας μέχρι 4 εκ. ωστόσο έχουμε καταφέρει και έχουμε μετατρέψει σε τεχνικά δελτία και έχουμε ωριμάσει προτάσεις για έργα αξίας 18,5 εκ. ευρώ για όλη την Ελλάδα και ορισμένα αφορούν και τα λιμάνια της Ηλείας…. Είναι πολύ σημαντική αυτή η επαφή γιατί τα δικά σας ερεθίσματα γίνονται για εμάς τροφή για σκέψη για να γίνουν διατάξεις νόμου».
Στη συνέχεια της ημερίδας, παρουσιάστηκαν από στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας οι νομοθετικές ρυθμίσεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων στο πλαίσιο του ν.4504/2017, στοιχεία για τα λιμάνια και τα Master Plan, οι διατάξεις που αφορούν τα τουριστικά σκάφη αναψυχής και το νομοθετικό πλαίσιο που τα διέπει αλλά ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας λιμένων- νομικό πλαίσιο, παραχωρήσεις, δράσεις και χρηματοδοτήσεις, τρέχουσες εξελίξεις στην Ε.Ε.
Ακολούθησε εκτενής συζήτηση και παρεμβάσεις από τους παραβρισκόμενους και μεταξύ των τοποθετήσεων, ερωτήσεις και προτάσεις έγιναν από τον Δήμαρχο Πύργου Γ. Λιατσή, τον Δήμαρχο Ήλιδας Χρ. Χριστοδουλόπουλο, τον πρόεδρο του ΕΒΕ Ηλείας Κ. Νικολούτσο, τους προέδρους των ΔΛΤ Πύργου και Κυλλήνης, Λ. Βαρουξή και Ν. Μοράντ αντίστοιχα, και άλλους. Επίσης να σημειωθεί, ότι το «παρών» έδωσαν και αρκετοί αλιείς από την ευρύτερη περιοχή του Παλουκίου που διεκδικούν την εκτέλεση συγκεκριμένου έργου στο αλιευτικο καταφύγιο το δυνατόν συντομότερα.
Στο πλαίσιο της ημερίδας οι Γενικοί Γραμματείας και τα στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας, πραγματοποίησαν επίσκεψη στο λιμάνι του Κατακόλου όπου ενημερώθηκαν για τα έργα και τις υποδομές ενώ σήμερα το πρωί ανάλογη επίσκεψη θα γίνει και στο λιμάνι της Κυλλήνης.