Ένα ενδιαφέρον εξάμηνο για τα ευρωπαϊκά λιμάνια

Το λιμάνι της Αμβέρσας είναι το μόνο μεγάλο λιμάνι πύλης στην Ευρώπη που μπόρεσε να φθάσει σε επίπεδο όγκου συγκρίσιμο με το προηγούμενο έτος στο εξάμηνο . Σύμφωνα με τα στοιχεία ανάλυσης  του T.Notteboom που είδαν το φώς της δημοσιότητας για τις επιπτώσεις της πανδημίας στην εφοδιαστική, αυτές έγινα ευκρινέστερα ορατές από το Μάρτιο . Ο Πειραιάς, «άντεξε» τον ισχυρό κυματισμό της πανδημίας ευρισκόμενος στην τέταρτη θέση μεταξύ των δεκαπέντε πρώτων λιμένων της Ευρώπης ελέω της COSCO με το Gioia Tauro, που αποτελεί κόμβο μεταφόρτωσης να εμφανίζει σημαντική ανάπτυξη καθώς η Terminal Investment Limited (TiL) έγινε ο πλήρης ιδιοκτήτης του Medcenter Container Terminal (“MCT”) στο Gioia Tauro αφού απέκτησε το 50% του μεριδίου της Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Αυτή η κίνηση αρχίζει τώρα να έχει τα αποτελέσματά της με περισσότερες ροές εμπορευματοκιβωτίων της  MSC που κατευθύνονται μέσω Gioia Tauro. Στην ανάλυση, που μεταξύ άλλων επιχειρείται η σύγκριση της περιόδου της πανδημίας με την κρίση του 2009, σημειώνεται ότι η κρίση του 2009 δεν μετρίασε την άνοδο των λιμένων όπως η Βαλένθια, ο Πειραιάς και το Γκντανσκ, ενώ τα ίδια λιμάνια επλήγησαν σκληρά το πρώτο εξάμηνο του 2020 από την πανδημία. Οι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων στη Βαρκελώνη και τη Γένοβα φαίνεται να είναι πολύ ευάλωτοι σε καταστάσεις κρίσης, καθώς επλήγησαν σκληρά το 2009 και ξανά το πρώτο εξάμηνο του 2020.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων σε θέματα εφοδιαστικής η τέταρτη θέση που κατέχει ο Πειραιάς διατηρεί ανοικτούς τους ορίζοντες για την διεκδίκηση μια από τις τρείς πρώτες θέσεις υπό την προϋπόθεση ότι αφ ενός θα υπάρξει περαιτέρω βελτίωση του σιδηροδρομικού σκηνικού στον ελληνικό χώρο και αφ εταίρου της κατασκευής, όσο το δυνατόν γρηγορότερα του πολυσυζητημένου τέταρτου προβλήτα. Πάντα σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις στην περίπτωση που τα κύματα της πανδημίας ατονήσουν  η ανάπτυξη των οικονομικών δραστηριοτήτων σε παγκόσμια κλίμακα θα ακολουθήσει γεωμετρική πρόοδο από την οποία θα ωφεληθούν τα λιμάνια εκείνα που θα έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα. Άλλωστε σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών και καλύψεων που συμβαίνει σε λιμάνια της Β. Ευρώπης δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής καθώς το προσεχές διάστημα ο σιδηροδρομικός με το θαλάσσιο δρόμο του μεταξιού θα λειτουργήσει συνδυαστικά.