«The Leading Maritime Cities Of The World 2o24» : Μετά τη Σιγκαπούρη ο Πειραιάς

Στη πρώτη θέση σύμφωνα με την έρευνα «The Leading Maritime Cities Of The World 2o24» (LMC) μία έκδοση των Menon Economics και του νηογνώμονα DNV βρέθηκε και φέτος η Σιγκαπούρη η οποία συγκεντρώνει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά του παγκόσμιου ναυτιλιακού κέντρου. Ωστόσο ο Πειραιάς βρέθηκε στη δεύτερη θέση παρά το γεγονός ότι «φιλοξενεί» τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο αλλά δεν συμπληρώνει κάποια από τα κριτήρια των πέντε ενοτήτων που λειτουργούν συνδυαστικά στην εν λόγω έρευνα για την απόδοση των θέσεων της κατάταξης. Στις τρεις πρώτες θέσεις στη συνολική κατάταξη των μεγάλων ναυτιλιακών κέντρων βρίσκονται η Σιγκαπούρη, ο Πειραιάς και το Τόκιο. Τέλος στην κατηγορία Maritime Finance And Law, δεν υπήρξε καμία αλλαγή καθώς το Λονδίνο βρίσκεται «παγιωμένο» στην πρώτη θέση της ιστορικά.

Η έκθεση LMC, όπως και στις προηγούμενες εκδόσεις της, εξετάζει 5 πυλώνες – Ναυτιλιακά κέντρα (Shipping Centers) , Κέντρα ναυτιλιακών οικονομικών και δικαίου (Maritime Finance And Law), Κέντρα Ναυτιλιακής τεχνολογίας (Maritime Technology), Κέντρα λιμανιών και logistics (Ports And Logistics Services), και τέλος ελκυστικότητα και ανταγωνιστικότητα (Attractiveness And Competitiveness), προκειμένου να ορίσει τα μεγαλύτερα κέντρα θαλασσίων μεταφορών του πλανήτη.

Είναι οι δείκτες στους οποίους συγκρίνονται οι ναυτιλιακές πόλεις και για τους οποίους πολύ λίγα μπορεί να κάνει η ελληνική πλοιοκτησία σε αντίθεση με την πολιτεία. Έτσι ο Πειραιάς διακρίνεται στην κατηγορία «Ναυτιλιακά Κέντρα» κυρίως γιατί είναι έδρα της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου. Ωστόσο στους υπόλοιπους τομείς υστερεί καθώς το ευρύτερο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί από πολιτικές χρόνων δεν την ευνοεί.

Ενδεικτικά στην κατηγορία Maritime Finance And Law, όπου την πρώτη θέση καταλαμβάνει το Λονδίνο ο Πειραιάς βρίσκεται στην 13η θέση , λόγω κυρίως της ύπαρξης πολλών δικηγορικών εταιρειών ναυτικού δικαίου αλλά και σημαντικού δανειακού χαρτοφυλακίου από τις εδώ τράπεζες, δεδομένα που πάλι οφείλονται την ύπαρξη του στόλου.

Στις υπόλοιπες τρεις κατηγορίες βρίσκεται σε πολύ μεγαλύτερη μεγάλη απόσταση από την κορυφή καθώς ούτε μεγάλο κέντρο διακίνησης φορτίων είναι (Ports And Logistics Services) ούτε η χώρα έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνολογίες (Maritime Technology) και βέβαια υστερεί στο ευρύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον (Attractiveness And Competitiveness)