Σ. Θεοφάνης : Οι αγορές δίνουν πάντα… την απάντηση και τα τραίνα…

Από τη συμπεριφορά των αγορών «κρίνεται» ένα λιμάνι ως προς το κατά πόσον αυτό θα έχει εμπορευματικές ροές και τι επιπέδου. Χθες παρουσιάζοντας τα σχέδια της νέας διοίκησης του ΟΛΘ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος κ. Σ. Θεοφάνης απαντώντας σε σχετική ερώτηση τόνισε ότι οι αγορές είναι εκείνες που δημιουργούν ένα λιμάνι. Νωρίτερα είχε περιγράψει ωστόσο βασικές παραμέτρους που συμβάλουν στην επιτυχία των σχεδίων ανάπτυξης των λιμένων σε διεθνές επίπεδο για να σημειώσει αναφορικά με το ερώτημα που τέθηκε περί ανταγωνισμού μεταξύ ΟΛΠ και ΟΛΘ ότι τα δύο λιμάνια έχουν διαφοροποιήσεις ως προς τις αγορές που απευθύνονται για να σημειώσει πως η Θεσσαλονίκη έχει μία μοναδική εγγύτητα στα Νότια Βαλκάνια και μία γεωστρατηγική σημασίας θέση στον άξονα της Εγνατίας λιμενικής και σιδηροδρομικής. Αναφορικά με το θέμα των σιδηροδρομικών καλύψεων του λιμένα και στις αλλεπάλληλες ερωτήσεις που δέχθηκε ο κ. Θεοφάνης ήταν απόλυτα σαφής για το ρόλο που διαδραματίζουν οι καλύψεις αυτές λέγοντας ότι χωρίς σιδηρόδρομο δεν μπορεί να σταθεί κανένα λιμάνι. Αυτή η επισήμανση αποτελεί από μόνη της μία «απόλυτη αλήθεια» καθώς οι συνδυασμένες μεταφορές πλέον από ετών έχουν «κρίνει» τη διαμόρφωση των εμπορευματικών ροών αφ ενός και αφ ετέρου στην παρούσα φάση τόσο τα ευρωπαϊκά λιμάνια όσο και τα αμερικανικά δαπανούν εκατομμύρια δολάρια είτε για να βελτιώσουν τις σιδηροδρομικές καλύψεις τους είτε για να τις αυξήσουν είτε για να την αναδιαμορφώσουν ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι χρόνοι διασποράς των εμπορευματοκιβωτίων ως επί το πλείστον. Εκ των αναφερθέντων καταστήθηκε επίσης σαφές ότι ένα τμήμα του βάρους για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του ΟΛΘ είναι στην κυριολεξία «στα χέρια της πολιτείας» και των συναρμόδιων υπουργείων και με δεδομένο ότι δια στόματος πρωθυπουργού έχουν γίνει αναφορές στην σημασία της ανάπτυξης της σιδηροδρομικής Εγνατίας στην οποία περιλαμβάνεται και ο ΟΛΘ αλλά και στο ρόλο που αυτή μελλοντικά θα διαδραματίσει στην παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου με την ανάπτυξη των δια των σιδηροδρομικών καλύψεων διασύνδεσης των λιμένων της Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και Ρουμανίας με πρόσωπο στην Μ. Θάλασσα. Από την ξενάγηση που επακολούθησε στους δημοσιογράφους , της παρουσίασης των σχεδίων της νέας διοίκησης της οποίας ηγείται από θέσεως ο κ. Θεοφάνης, διαπιστώθηκε ότι το εμπορικό λιμάνι διαθέτει σιδηροδρομικές υποδομές για τις οποίες , κατά την παρουσίαση των σχεδίων της διοίκησης κατέστησε απόλυτα σαφές ότι οι εντός του λιμένα συγκεκριμένες υποδομές πολύ γρήγορά θα βελτιωθούν και θα καταστούν απόλυτα λειτουργικές. Τούτου δοθέντος και με αφορμή το σιδηροδρομικό «τοπίο» στην Β. Ελλάδα ο κ. Θεοφάνης αναφέρθηκε και στην διαμόρφωση του χώρου του τέως «στρατοπέδου Γκόνου» λέγοντας ότι ένα εμπορευματικό κέντρο, όπως είναι ο σχεδιασμός ανάπτυξής του «δεν μπορεί να σταθεί» αν δεν έχει σιδηροδρομικές υποδομές. Μάλιστα ξεκαθάρισε ότι ο ΟΛΘ δεν ενδιαφέρεται να επενδύσει σε αυτόν τον σχεδιασμό για να αφήσει ωστόσο ανοικτό ( δεν απέκλεισε) το ενδεχόμενο αυτό να συμβεί από ένα ή και περισσοτέρους συμμέτοχους στο «σχήμα» που έχει μετά τον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ αναλάβει τη διοίκηση του ΟΛΘ.
Τα χρονοδιαγράμματα και οι χαμένες ευκαιρίες
Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Βόλος και Αλεξανδρούπολη αλλά και Λαύριο την τελευταία τριακονταετία και πλέον απώλεσαν σωρείας ευκαιριών να αναδείξουν τον γεωστρατηγικό τους ρόλο στην αναδιαμόρφωση των διεθνών εμπορευματικών ροών εξ αιτίας της έλλειψης ικανών σιδηροδρομικών καλύψεων. Αξίζει να υπενθυμιστεί ότι απαιτήθηκε μία συναπτή 25ετία για να «συνδεθεί» το λιμάνι του Πειραιά με το διεθνές δίκτυο, επί μία 15ετία συζητείται η υπόθεση της Αλεξανδρούπολης . Ενώ «αξέχαστη» παραμένει η εικόνα με τους ενεούς… ακροατές συνεδρίου που είχε διοργανώσει οικονομική εφημερίδα- κατά το παρελθόν της λειτουργίας της επίσης προ 20ετίας- με τον κ. Π. Παναγόπουλο να κάνει αναφορά στα σχέδια και τη σημασία της ανάπτυξης σιδηροδρομικού πορθμείου μεταξύ του λιμένα του Βόλου και λιμένα της Συρίας. Βέβαια η Τουρκία σοφά ποιούσα και με σιδηροδρομική εμπειρία από την εποχή της Οθωμανικής αυτοκρατορίας «έτρεξε» την υποθαλάσσια σιδηροδρομική σύνδεση της Κωνσταντινούπολης διασυνδέοντας έτσι την Ευρώπη με την Ασία δια των εδαφών της με ότι αυτό συνεπάγεται.